Nie będę rozpisywał się na temat samej pracy w policji z dwóch głównych powodów. Po 1 nie jestem policjantem, po 2 poradnik jest dla kandydatów do policji a nie funkcjonariuszy.
Dlatego wspomnę tylko o dwóch tematach.
Powołanie powołaniem, ale doskonale wiemy, że wiele osób decyduje się na pracę w policji z dużo bardziej przyziemnych powodów, takich jak: stała pewna praca, dodatki, wcześniejsza emerytura itp. Dlatego poniżej przedstawię aktualne zarobki na różnych etapach i szczeblach kariery w policji oraz z jakich powodów możesz te zarobki oraz wcześniej wspomniane przywileje stracić.
Zanim jednak przejdę do suchych liczb, chciałbym się z Tobą podzielić moim zupełnie prywatnym spostrzeżeniem. Może chwilę się nad tym zastanowisz.
Z racji tego, że mam z kandydatami do policji do czynienia od około 10 lat i przeprowadziłem wiele rozmów na temat motywacji wstąpienia do tej formacji chcę w tym miejscu zwrócić uwagę na jedną ważną sprawę. Jestem przekonany, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy do jakiego rodzaju pracy się wybiera. Każdy widzi przywileje wynikające ze służby w policji (opisane chociażby w tym dziale), ale mało kto wspomina o drugiej stronie medalu. Nie mam zamiaru nikogo ani straszyć, ani odwodzić od tego pomysłu, proponuję tylko żebyś chwilę się zastanowił. Po prostu. Nie będę opisywał tej drugiej strony medalu, bo uważam, że nie mam do tego kwalifikacji. Nigdy sam nie służyłem więc „nie znam życia”. Co innego cytowanie przepisów a co innego doświadczenie. Pamiętaj po prostu, że coś jest w powiedzeniu „służba nie drużba”, szczególnie na początku kariery.
W 2024 roku wynagrodzenie kursantów i funkcjonariuszy Policji kształtuje się na różnych poziomach w zależności od etapu szkolenia, pełnionej roli i wieku. Przedstawione zarobki uwzględniają także zróżnicowane opodatkowanie dla osób do 26. roku życia i po jego ukończeniu.
Etap | Wynagrodzenie brutto | Wynagrodzenie netto (do 26 lat) | Wynagrodzenie netto (powyżej 26 lat) |
---|---|---|---|
Kursant podczas szkolenia podstawowego | 6 005 zł | 5 465 zł | 5 074 zł |
Kursant podczas adaptacji (szczególne warunki dla stołecznych) | od 6 428 zł do 7 586 zł | od 5 849 zł do 6 903 zł | od 5 408 zł do 6 323 zł |
Posterunkowy po przyjęciu do pracy | 6 428 zł | 5 849 zł | 5 408 zł |
Kursanci podczas podstawowego szkolenia otrzymują jedynie podstawowe dodatki, natomiast po ukończeniu szkolenia i rozpoczęciu adaptacji uposażenie wzrasta z uwagi na dodatkowe świadczenia, zwłaszcza w jednostkach stołecznych lub prewencji. Wynagrodzenie policjantów początkowych jest korzystne i obejmuje także dodatkowe wsparcie finansowe, jak „trzynastka” czy dodatek mundurowy, co zapewnia stabilność finansową w trakcie pierwszych lat służby.
Wynagrodzenie policjantów wzrasta wraz z awansem na kolejne stopnie policyjne oraz dodatkami za wysługę lat. Przykładowo, w 2024 roku przeciętne wynagrodzenie policjanta wzrosło do około 7 800 zł brutto miesięcznie, uwzględniając wszystkie dodatki i nagrodę roczną. Od 1 stycznia 2024 roku wprowadzono podwyżkę bazową w wysokości 20%, co obejmuje także dodatki stopniowe, wyrażone jako mnożniki kwoty bazowej.
Przykładowe miesięczne wynagrodzenie na różnych stopniach:
1. Posterunkowy – wynagrodzenie bazowe 5 700 zł plus dodatek za stopień (mnożnik 0,96).
2. Sierżant – wyższa stawka bazowa oraz dodatek stopniowy (mnożnik 1,04).
3. Aspirant sztabowy – mnożnik 1,12 i wyższa kwota bazowa.
4. Komisarz – mnożnik 1,15, co znacznie zwiększa podstawę pensji.
5. Inspektor – najwyższe mnożniki na poziomie 1,23 i wyżej.
Dodatek za stopień wpływa na całość wynagrodzenia, zwłaszcza gdy uwzględniona jest wysługa lat, która przynosi dodatkowe 2-3% wzrostu co 2-3 lata służby, a po osiągnięciu pełnej wysługi może stanowić nawet 20% wynagrodzenia podstawowego. Podwyżki te mają na celu zachęcenie do dłuższej służby oraz umożliwienie szybszego awansu w niektórych korpusach policyjnych, szczególnie aspiranckim i podoficerskim.
Tabela wynagrodzeń i dodatków jest na bieżąco aktualizowana przez MSWiA, co pomaga utrzymać konkurencyjność wynagrodzeń w służbach publicznych.
W systemie wynagrodzeń w Policji mnożnik jest współczynnikiem, który służy do określenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego funkcjonariusza w zależności od jego stopnia służbowego. Podstawę obliczenia stanowi kwota bazowa, ustalana corocznie w budżecie państwa dla służb mundurowych.
Przykład zastosowania mnożnika:
Jeżeli kwota bazowa wynosi 2 000 zł, a funkcjonariusz posiada stopień ze współczynnikiem 1,15 (np. komisarz), jego wynagrodzenie zasadnicze oblicza się jako:
2000 zł × 1,15=2300 zł
Wartość końcowa jest sumą kwoty bazowej pomnożonej przez odpowiedni mnożnik oraz ewentualnych dodatków za wysługę lat. W efekcie wyższy stopień służbowy i dłuższa wysługa lat prowadzą do wzrostu wynagrodzenia w porównaniu z funkcjonariuszami o niższych stopniach i krótszym stażu.
Na rok 2024 ustalono kwotę bazową dla funkcjonariuszy Policji na poziomie 2 088,77 zł, co stanowi wzrost o 20% w stosunku do roku poprzedniego (1 740,64 zł).
W policji grupa zaszeregowania to kategoria, która określa poziom wynagrodzenia funkcjonariuszy na podstawie ich stanowiska, stopnia i zakresu obowiązków. Każdej grupie zaszeregowania przypisany jest specyficzny mnożnik, który pomnożony przez ustaloną kwotę bazową (np. 2 088,77 zł na 2024 rok) określa wynagrodzenie zasadnicze policjanta.
Grupy zaszeregowania są uporządkowane hierarchicznie: funkcjonariusze niższych stopni (np. posterunkowi) przypisani są do niższych grup, a wyżsi rangą policjanci, którzy pełnią bardziej odpowiedzialne funkcje (jak komisarze, inspektorzy), znajdują się w wyższych grupach zaszeregowania. Każdy awans na wyższy stopień lub bardziej odpowiedzialne stanowisko powoduje przesunięcie do wyższej grupy zaszeregowania, co wpływa na wysokość wynagrodzenia zasadniczego.
W praktyce grupy te pozwalają na systematyczne zarządzanie wynagrodzeniami w policji i są częścią struktury płacowej opracowanej przez MSWiA, gdzie do każdej grupy przypisany jest konkretny mnożnik.
Oznacza to, że nie tylko stopień ma znaczenie w wyliczaniu wynagrodzenia policjanta. Jak wynika z tabeli zaszeregowania stanowisk służbowych policjantów do poszczególnych grup oraz odpowiadających im policyjnych stopni etatowych, policjant w stopniu np. aspiranta sztabowego może znajdować się w 4, 5, lub 6 grupie zaszeregowania w zależności od tego jakie zadania wykonuje.
W Policji w Polsce funkcjonuje kilka rodzajów dodatków do wynagrodzenia. Ich przysługiwanie zależy od stanowiska, stażu pracy, miejsca służby i innych czynników określonych przepisami.
Rodzaje dodatków:
Dodatek za stopień policyjny. Jest to procentowa wartość bazowej kwoty wynagrodzenia zależna od posiadanego stopnia. Na przykład, posterunkowy otrzymuje 96% kwoty bazowej, natomiast generalny inspektor – 135%
Dodatek służbowy. Związany z zakresem obowiązków i odpowiedzialnością na danym stanowisku.
Dodatek za długoletnią służbę (stażowy). Wzrasta wraz z liczbą lat przepracowanych w Policji, począwszy od 2% po dwóch latach do maksymalnie 35% po 35 latach pracy.
Dodatek funkcyjny. Przysługuje funkcjonariuszom na stanowiskach kierowniczych lub wymagających szczególnych kwalifikacji.
Dodatek terenowy. Wypłacany funkcjonariuszom pracującym w jednostkach na terenach szczególnie trudnych lub niebezpiecznych.
Dodatek za służbę w szczególnych warunkach. Dotyczy policjantów wykonujących zadania o podwyższonym ryzyku lub w trudnych warunkach, np. w oddziałach antyterrorystycznych.
Dodatek motywacyjny. Przyznawany indywidualnie na podstawie oceny wyników pracy.
Dodatek mieszkaniowy. Otrzymują go policjanci, którzy nie mają zapewnionego lokum służbowego.
Sposób wyliczania dodatków. Dodatki są naliczane jako procent bazowej kwoty wynagrodzenia (określonej w przepisach) lub jako stała kwota. Na przykład, dodatek za stopień policyjny jest precyzyjnie określony w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zasady przyznawania. Wysokość i rodzaj dodatków są określone w rozporządzeniach związanych z ustawą o Policji (Dz.U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.) oraz w szczegółowych przepisach MSWiA. Zmiany w dodatkach (np. podwyżki) wchodzą w życie z początkiem roku kalendarzowego.
Wcześniejsza emerytura w Policji – aktualne przepisy (stan na 2024 rok).
Obowiązujące regulacje dotyczące wcześniejszych emerytur policyjnych zależą od daty rozpoczęcia służby:
Funkcjonariusze zatrudnieni przed 1 stycznia 2013 roku:
Minimalny staż służby: 15 lat.
Wysokość emerytury: Policjant po 15 latach służby może otrzymać 40% podstawy wymiaru, z możliwością zwiększenia o 2,6% za każdy kolejny rok służby.
Możliwość wyboru: Funkcjonariusze, którzy do 2025 roku osiągną wymagany staż (15 lat), mają możliwość wyboru między „starymi” i „nowymi” zasadami przeliczania emerytur.
Funkcjonariusze zatrudnieni po 1 stycznia 2013 roku:
Minimalny staż służby: 25 lat.
Wysokość emerytury: Obliczana proporcjonalnie w zależności od lat służby, zgodnie z nowymi zasadami (ograniczenie wcześniejszych przywilejów emerytalnych).
Kluczowe zasady:
Emerytura policyjna jest liczona na podstawie średniej z 12 miesięcznych uposażeń (uwzględnia się dodatki służbowe i wysługę lat). W przypadku rozpoczęcia służby przed 1999 rokiem możliwe jest doliczanie okresów zatrudnienia poza służbą do wymiaru emerytury.
Planowane zmiany od 2025 roku:
Nowelizacja przepisów wprowadzi bardziej restrykcyjne zasady dla policjantów przyjętych do służby po 2012 roku, utrzymując wymagany staż 25 lat, a także zmieni sposoby uwzględniania pracy cywilnej w kalkulacjach emerytalnych.
Policjant może podejmować dodatkowe zajęcia zarobkowe poza służbą jednak obowiązują go określone przepisy i ograniczenia.
Zgoda przełożonego
Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o Policji, funkcjonariusz nie może podejmować zajęcia zarobkowego poza służbą bez pisemnej zgody przełożonego.
Zakazy bezwzględne
Niezależnie od zgody przełożonego, policjant nie może wykonywać czynności lub zajęć:
– Sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.
– Podważających zaufanie do Policji.
Oznacza to, że pewne formy działalności są zabronione bez względu na okoliczności.
Przykłady zabronionych działalności:
1. Działalność sprzeczna z obowiązkami służbowymi:
Praca w firmach ochroniarskich: Ze względu na potencjalny konflikt interesów i możliwość naruszenia obowiązków służbowych.
Działalność detektywistyczna: Może kolidować z obowiązkami policjanta i prowadzić do konfliktu interesów.
2. Działalność podważająca zaufanie do Policji:
Praca w miejscach o wątpliwej reputacji: Na przykład w klubach nocnych czy kasynach, co może negatywnie wpływać na wizerunek Policji.
Działalność publiczna o charakterze kontrowersyjnym: Udział w przedsięwzięciach mogących budzić kontrowersje społeczne lub polityczne.
Prowadzenie działalności gospodarczej
Policjant może prowadzić działalność gospodarczą, ale wymaga to uzyskania pisemnej zgody przełożonego.
Brak określonych limitów dochodów
Przepisy nie precyzują limitów dochodów z dodatkowych zajęć zarobkowych. Kluczowe jest, aby taka działalność nie kolidowała z obowiązkami służbowymi i nie naruszała etyki zawodowej.
Procedura uzyskania zgody
Procedura uzyskania zgody na dodatkowe zajęcie zarobkowe może różnić się w zależności od jednostki organizacyjnej Policji. Zazwyczaj wymaga złożenia pisemnego wniosku do bezpośredniego przełożonego, który ocenia, czy planowana działalność nie będzie kolidować z obowiązkami służbowymi i nie naruszy wizerunku Policji.
Czynny funkcjonariusz Policji może być wydalony ze służby na podstawie przepisów ustawy o Policji (Dz.U. z 1990 r. Nr 30, poz. 179 z późn. zm.), która przewiduje różne sytuacje mogące prowadzić do zakończenia stosunku służbowego z Policją. Wydalenie może nastąpić w przypadkach:
1. Kary dyscyplinarnej – nałożenie na funkcjonariusza kary wydalenia ze służby jest najwyższą formą sankcji dyscyplinarnej, stosowaną za ciężkie naruszenie dyscypliny służbowej lub zasad etyki zawodowej. Orzeczenie dyscyplinarne staje się podstawą do zwolnienia funkcjonariusza, nawet jeśli złoży on skargę na orzeczenie do sądu administracyjnego, ponieważ organ Policji ma obowiązek wykonania prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego (art. 135 ustawy o Policji).
2. Prawomocnego skazania za przestępstwo – wydalenie następuje także w przypadku, gdy funkcjonariusz zostaje skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, jeśli jego popełnienie jest oczywiste i uniemożliwia dalszą służbę.
3. Innych przewinień – wydalenie może również nastąpić m.in. z powodu poważnych naruszeń obowiązków służbowych, niezdolności do służby trwającej ponad 12 miesięcy, odmowy poddania się badaniom lekarskim wymaganym przez Policję, lub likwidacji jednostki, jeżeli przeniesienie funkcjonariusza na inne stanowisko nie jest możliwe.
Zasady i procedury wydalenia są również analizowane przez sądy administracyjne, jednak organy Policji nie mają obowiązku czekać na orzeczenie sądu przed wykonaniem decyzji o zwolnieniu ze służby.
Możliwość ponownego przyjęcia do Policji po wydaleniu zależy od powodu wydalenia oraz od warunków określonych w przepisach ustawy o Policji.
1. Wydalenie w wyniku dyscyplinarnego postępowania – Policjant, który został usunięty za poważne naruszenie dyscypliny, zazwyczaj nie ma możliwości ponownego przyjęcia do służby. Dyscyplinarne wydalenie jest uważane za zakończenie stosunku służbowego w sposób dyskwalifikujący kandydata w przyszłości, ponieważ dokumentuje brak zdolności do przestrzegania zasad niezbędnych w służbie policyjnej.
2. Prawomocne skazanie za przestępstwo – Funkcjonariusze wydaleni za skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwo, zwłaszcza związane z nadużyciem uprawnień lub naruszeniem prawa karnego, również zwykle nie mogą ponownie ubiegać się o przyjęcie do Policji. Przepisy eliminują osoby z rejestrem karnym z grona funkcjonariuszy służb publicznych.
3. Inne przypadki – Jeśli wydalenie nastąpiło z przyczyn organizacyjnych (np. likwidacja jednostki) lub zdrowotnych (trwała niezdolność do służby), istnieje teoretyczna możliwość ponownego ubiegania się o przyjęcie do służby, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów zdrowotnych oraz przejścia pełnej procedury rekrutacyjnej. W takich sytuacjach kandydat nie jest wykluczony z rekrutacji na przyszłość, ale procedura ta może wymagać szczegółowych badań i spełnienia aktualnych warunków przyjęcia.
Podsumowując, szanse na ponowne przyjęcie zależą w głównej mierze od charakteru naruszenia, które doprowadziło do wydalenia.
Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim może indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. więcej informacji
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.